Posted on

Tävling, skötsel och underhåll

Att köra snöskoter är populärt i Sverige och intresset för att tävla är stort bland unga förare. Det finns idag många olika tävlingsgrenar för snöskotrar såsom Enduro, Dragracing, Watercross, Backe, Rundbana samt Skotercross. Varje tävling och tävlingsgren har egna specifika tävlingsregler. För att börja tävla behöver du vara medlem i en Svemo-ansluten klubb där du kan skaffa förarlicens. Licensen utfärdas av Svemo och kan köpas via din klubb.

Tävlingar

Om du är intresserad av att tävla med din snöskoter är det bra att först prova på olika tävlingsgrenar för att välja vilken eller vilka grenar du vill tävla i. Hur många varianter som är möjliga att tävla i beror lite på vilket område du bor i samt den klubb du tillhör. Det finns en del tävlingar som blivit mycket kända medan andra är mer kända lokalt. Oavsett vilken typ av tävling du väljer att delta i gäller det att vara förberedd och läsa igenom tävlingsreglerna ordentligt. Förutsättningen för att tävla är att du äger en snöskoter. Men du kanske behöver sälja din nuvarande skoter för att köpa en bättre maskin. Blinto är en nätauktion där du tryggt kan köpa och sälja allt från snöskotrar, nyttofordon, släp, bra entreprenadmaskiner och verktyg. Alla objekt på Blinto är noggrant kontrollerade, fotograferade och beskrivna av nätauktionens egna mäklare. Som kund hos Blinto kommer du dessutom att få utmärkt personlig service.

Skötsel

En snöskoter behöver både underhåll och skötsel, särskilt om du tävlar med din skoter. Grundregeln för alla snöskotrar, oavsett hur mycket eller lite du använder den, är att den måste tas omhand efter varje körning. När du kört din snöskoter behöver framvagnen och tunneln grovrensas från is och snö så att länkarmar och stötdämpare inte riskerar att frysa fast. Även motorutrymmet kan behöva en översyn. Täck gärna din skoter med ett kapell och om möjligt palla upp skotern så att mattan kan hänga fritt.

Underhåll

Vid flitig användning av en snöskoter är det rekommenderat att se till att den genomgår service en till två gånger per år beroende på hur mycket du kör. Snöskotern utsätts för ganska stora påfrestningar som sliter på axlar, stötdämpare, bogghjul och bultar. Genom att serva skotern kommer du att få information hur stort slitaget är. På snöskoterns framvagn behöver styrleder, styrstål och plastbeslag kontrolleras (detta kan du göra själv). Motorn behöver kontrolleras så att den fungerar bra och att den har rätt justeringar. Titta lite extra på att förgasarna har rätt fördelning av bränsle till cylindrarna.

Oljebyten

Vid underhåll av din snöskoter behöver du bland annat byta oljan i växellådan. Detta kan göras samtidigt som du kontrollerar drev och kedja. Även om kontroll av kedja samt drev bör göras relativt ofta innebär det inte att du behöver byta olja varje gång. När du byter oljan behöver du börja med att koppla bort oljenivåmätaren från locket för oljepåfyllning. Lyft bort locket och ta sedan bort oljetankens dräneringsbult med en skiftnyckel. Sätt en hink under motorn (som samlar oljan) och lossa sedan motoravtappningsskruven. När all olja tömts är det dags att fylla på oljetanken med ny olja. Slutligen ska alla olika delar placeras tillbaka igen. Kom ihåg att hålla ett öga på oljemätaren när du kör så att inget händer med skotern på grund av oljan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.